Zdravá exotika za 5 minut – Sushi

Pro nás exotika a v restauracích často nepochopitelně přemrštěné ceny , v Japonsku asi nejběžnější jídlo – něco jako u nás smažený sýr s hranolkama nebo hamburgr. Snad jen s tím rozdílem, že naši šikmoocí kamarádi si ještě stále potrpí na trochu zdravější dietu.

Sushi doma zvládne připravit každý, i méně zdatný kuchař.

Základní ingrediencí jsou sušené plátky mořské řasy, do kterých se suši „balí“. Nejčastěji jsou to řasy druhu Nori nebo Chongga. K dostání jsou ve větších supermarketech, v některých prodejnách zdravé výživy nebo ve specializovaných prodejnách. Já osobně chodím do korejských potravin u frýdeckého náměstí, ulice Farní.

Další nezbytnou složkou je rýže. Do Sushi se jednoznačně nejvíce hodí kulatozrnná, protože dobře „lepí“ a nesype se ze Sushi ven.

Ostatní ingredience už jsou jen a jen na Vás. Osobně mám nejradši salátovou nebo nakládanou okurku, sušená rajčata a tempeh. Použít se dá jakákoli zelenina, důležité je, aby byla kompaktní a nevytékala nebo se nesypala z válečků ven (tzn. vhodná je chvilku podušená, na hranoly nakrájená mrkev, celer, paprika, cuketa, řepa, … ).

Postup (viz foto):

Na stůl si rozprostřete čistou utěrku. Na tu pak položte plátek řasy, na který rovnoměrně rozmístěte uvařenou rýži v asi centimetrové vrstvě tak, aby na horním okraji řasy zůstalo asi 1 cm volného místa na přelepení „rolády“, podobně jako lepíte obálku nebo pergamen. Do spodní třetiny plátku pak podélně umístěte vybrané ingredience (na přiložené fotografii je vše srozumitelně znázorněno). Jakmile naložíte potřebný obsah, plátek smotejte pomocí utěrky tak, aby vznikl váleček. Volný okraj řasy, kde není rýže, mírně navlhčete vodou a přelepte. Pak už stačí jen váleček rozkrájet na kolečka o tloušťce cca 3 – 4 cm.

Sushi 1

Sushi 2

Tradičně se Sushi konzumuje se sojovou omáčkou, zde ovšem musím upozornit, že téměř vše, co se v obchodech prodává pod názvem „sojová omáčka“, jsou pouze chemické ochucovadla, které sice možná budou lahodit Vašim chuťovým buňkám, nicméně Vaše tělo po nich určitě neprahne a s opravdovou sojovkou mají pramálo společného. Proto raději navštivte prodejnu zdravé výživy (Vega prodává čepovanou pravou sojovku Kikkoman za bezkonkurenční cenu) nebo připlaťte v supermarketu pár desítek korun a vybírejte opravdu jen takové výrobky, kde jedinou ingrediencí jsou sojové boby a které vznikly přirozenou fermentací.

Sushi 3

Alternativou k sojové omáčce je olivový olej, ale výsledná chuť bude samozřejmě úplně jiná. Taky výborná J

Přeji dobrou chuť a příště se můžete těšit na recept na takzvaný Flapjack, obdoba dobře známých Müsli tyčinek, který si můžete jednoduše připravit doma z běžně dostupných surovin. Ideální jako zákusek nebo zdravý zdroj energie ke sportu.

Pavel K.

Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuálně a jeho autorem je Ivana Cviková. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.