První rok domškoláka nejen v Bezince

Rádi si občas něco zrekapitulujeme a tak jsme si to udělali po prvním roce domškoláctví  našeho syna. Syn je v 1. třídě a 3 dny 3 dny v týdnu tráví v Lesní škole Bezinka na Ostravici. Občas také dochází do ZŠ Medelova v Karviné, kde je přihlášený k DV.
Lesní školka Bezinka v Palkovicích dává dětem skvělý základ. Děti jsou zdravé, samostatné, veselé a tvořivé. V lesní škole Bezinka na Ostravici je teď 40 dětí, v současnosti jsou to děti od 6ti do 12ti let. Zhruba polovina dětí ve škole přespává.
Základní režim školy:
Pondělí – dopolodení výprava (v zimě syn hlavně lyžuje, v létě chodí na bazén a jezdí na cyklovýlety po Beskydech, krouží kolem Lysé, Smrku apod.), oběd, sledování dokumentů (jsou to hlavně přírodovědné dokumenty), poradní kruhy ženské, cestovatelské přednášky, protože lidi v Bezince a kolem Bezinky hodně cestují, svačina, divadlo, zpěv, hry, tvoření, večeře, večerní hry (nejoblíbenější je pořád hoňka a schovka, v létě se blbne v bazénu, děti se od sebe navzájem učí triky na trampolíně a oblíbený je parkour, dobře znají terén kolem sebe, takže se volně pohybují v lese, chodí chytat ryby, čistit potoky, pracují na svých projektech, pracují s rostlinami, zkoumají faunu i floru, hrají si), večeře, čtení, večerka.
Úterý – snídaně, ranní intuitivní hry venku, svačina, výukový blok (čeština, praktická dílna/muzikoterapie), oběd, čtení, poradní sněmy (děti umějí říct, co a proč jim vadí a společně si to řeší, taktéž porušení pravidel apod), svačina, volný program, šití (Oskimu se líbí moc), tvoření, večeře, večerní hry, čtení, večerka
Středa – snídaně, ranní hry, svačina, dopolední výukový blok (čeština, angličina, matematika/fyzika), oběd, čtení, společný úklid chaty, 16:30 odjezd domů.
Oski v na přezkoušení odprezentoval před třídou na plátně fotografie z Bezinky. Připravil si portfolio, kam vypsal své oblíbené činnosti a vložil tam pár pracovních listů.
Prozatím nám tento způsob vzdělávání skvěle funguje a vyhovuje, jsme rádi, že Oskimu takové dětství můžeme dopřát.
Oski chodí i do ZUŠky v Karviné, kde hraje na klavír (a fakt mu to jde!, má skvělý vztah se svou učitelkou) a na hudební nauku. Má za sebou tři koncerty, teď v úterý ho čeká poslední. Nejraději poslouchá písničky. Skvěle tančí a má sklony k baletu a gymnastice. Tančí doma nebo s klukama v Bezince, k holkám se zatím nepřidává, ale pozoruje je.
Co se týče „klasických“ znalostí, počítá na úrovni druhé a z části i třetí třídy, přirozeně, sám od sebe, sám z toho, co nasaje od starších v Bezince.
Rád čte a ještě raději si nechává číst, píše tiskacím, s psacím se setkával spíš jen na Mendelce, písmena se naučil, text s vypětím sil přepíše. Zná pravidla gramatiky druhé třídy, taky přirozeně, tím, že se mě ptá a já mu odpovídám.
Přírodověda/věda apod. Tady už převyšuje mnohé mé znalosti, takže nám doma rozšiřuje obzory tím, co mu utkví v paměti a co ho zaujme. Že má chobotnice tři srdce, že mravenec unese 50xsebe, z čeho se vyrábí ropa a co se vyrábí z ropy, jací bezobratlí žijou v potoce, že je žížala kroužkovec, k čemu je míza z břízy, že popenec vytahuje olovo ze země, spousta věcí, které už si vlastně ani nepamatuju a rychle zapomenu, protože mě to nezajímá a asi na to nemám ani hlavu.
Rád s námi cestuje a velmi dobře chytá jazyky, v Bezince se potkává s angličtinou. V hlavě má několik slovíček řeckých i italských.
Je hravý, miluje stroje, auta, řízení.
Je citlivý i přecitlivělý, pečující, má silnou vazbu na rodinu.
Adéla s Patrikem
Příspěvek byl publikován v rubrice Aktuálně a jeho autorem je Ivana Cviková. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.