Zázemí

Našim zázemím jsou dvě jurty …

Za mnohá století existence jurty se z ní stal posvátný malý vesmír. Mongolové považují střechu své jurty za nebeskou klenbu a otvor s korunou za Slunce, oko nebeské, ze kterého přichází světlo. (zdroj: ZELTE die Architektur der Nomaden od Torvalda Faegreho vydaného nakladatestvím Papyrus Verlag GmbH v Hamburku v roce 1980 a Alexandr Sprado).

Tvar jurty, kruh, tak častý v přírodě kolem, dodává všem přítomným klid a mír, volně proudící energie doplněná přírodními materiály vytváří ideální podmínky pro plnohodnotně prožitý čas a harmonický vývoj dítěte.

Přenosné obydlí mongolských pastevců se dokonale hodí pro účely lesní školky.  V jurtě je teplo a sucho a od zvuků přírody nás dělí jen pár cm plsti a plachty.

Majitel Dílny pod kopcem, která nám jurty vyrobila říká: “Jurta je však  především krásná a pobývat v ní je povznášející.“. Více na https://www.cz.yourtent.com/

Zahradu je vybudována v systému permakultury a jedlé zahrady, kde se děti dostanou přímo do styku s přírodními dobrotami a příroda začíná hned u posledního schodu jurty.

Na zahradě máme:

  • ohniště s posezení – zastupuje živel oheň, místo pro zahřátí i společné posezení, opékání dobrot, zpívání pospolu i s rodiči při slavnostech
  • hřiště – pro hraní fotbálku
  • blátoviště, pískoviště – zastupuje živel voda, který je pro děti přímo magnetem. Tvořivosti a fantazii se meze nekladou. Blátivá kuchyně je jedním z nejoblíbenějších míst zahrady.

  • částečně zatravněný kopec zeminy, terénní nerovnost – nejvíce oceňovaný prvek naší zahrady, zastupuje živel vzduch, protože na vrcholku více fouká, dá se dohlédnout do celé zahrady a kopec se stává rozhlednou. Je fuška tam vylézt, zvlášť, když je mokro nebo sníh,  dá se z něj klouzat, bobovat, lézt na něj šikmo i pozadu, …
  • lehátka z kmenů stromů a kamennný motýl – ideální pro šplhání, prolézání, skákání, ale děti jistě přijdou na mnoho způsobů využití a rozvinutí své fantazie, kamenný motýl kombinuje výše uvedené a navíc jeho tvar ležaté osmičky podporuje harmonizací pravé a lévé mozkové hemisféry a zklidnění, pokud je potřeba
  • altán – krásný prostor, který nám dává střechu nad hlavou pokud prší a stín, když hodně svítí slunce, a taky houpačky a tabule na kreslení a pódium pro divadlo

  • kompost – místo, kde se děti přirozeně učí, co se v přírodě děje s biologickým odpadem, jak se dá dál využít a proč je pro rostliny důležitý
  • záhony – zastupují živel země, místo, kde děti zjistí, co vyroste ze semínka, když ho zasadíme. Zároveň zde vidí, co rostlina potřebuje ke svému životu, co jí prospívá a co škodí.
  • na zahradě jsou zasazené rozličné druhy jedlých stromů, keřů a bylin , které společně konzumujeme, vaříme z nich, sušíme, vyrábíme šťávy anebo jen tak mlsáme.
  • bylinná spirála – byliny byly po věky nedílnou součástí jídelníčku lidí a bylinná spirála je místo, kde vytvoříme ideální podmínky pro jejich růst. Děti si z nich mohou vařit čaj, zdobit chleba na svačinu či nasušit si je na zimu a popíjet při hrách v zimě.
  • vrbové chýše – děti milují skrýše, kde si mohou hrát samy.

Hygienickým zázemím je dřevěný domek (kadibudka J, ale luxusní) se 4 pilinovými, kompostovatelnými záchody a 2 umyvadly s tekoucí teplou vodou. 

Za 5 minut od Bezinky jsou děti v lese. Les je krásný les, pro dětské hry jako stvořený s nekonečno možnostmi pozorování přírody.  Statné duby a buky, břízky, borovice, potůčky, ptáci, brouci, veverky, zajíci, srnky, posed, lesní cestičky,….

A za 15 u přehrady Olešná.